Enhver,
der bor i dette land, har sin fortælling om Danmark. Om hvad det er, borgerne i dette
land står for. Om de særlige danske traditioner, landvindinger, problemer eller
blinde pletter. Om den danske “folkesjæl” – eller mangel på samme.

Dansk
Folkeparti gør meget ud af at markedsføre deres version af fortællingen om
Danmark og folkesjælen på billboard-reklamer, i medierne og på nettet. De har
erfaret, at på den måde opnås en slags ‘patent’ på de udtryk og de signaler,
der anvendes. Når man vifter med det rød-hvide dannebrogsflag, er der for
eksempel i dag mange, som føler, at de flager for Dansk Folkeparti. Partiet har
sat sig tungt på dét symbol.

Igennem
de seneste ti år har den tiendedel af befolkningen, som Dansk Folkeparti
repræsenterer, haft større indflydelse på det billede, som det internationale
samfund har dannet sig af Danmark, end det danske Udenrigsministerium og de 77
danske ambassader og 28 generalkonsulater tilsammen har været i stand til at
skabe.

Den
tiendedel af befolkningen, som har tilflytterbaggrund, og som har en noget
anden fortælling om Danmark end Dansk Folkeparti, er ikke tilnærmelsesvist
kommet til orde i det internationale samfund med sin version af fortællingen – blandt
andet fordi den ikke har organiseret sig eller har et talerør i medierne.

‘I am
Denmark’

Den 21.
november 2011 blev en engelsksproget version af den valgvideo, som udkom tre
uger før folketingsvalget i september 2011, lagt på YouTube.com.

Allerede
dagen efter kunne den ses på dusinvis af internationale hjemmesider og blogs
som jihadwatch.org, radicalislam.org, barenakedislam, islamversuseurope, europenews.dk, Hodjanernes blog, I Mitt Sverige, answeringmuslims.com og divine-ripples.

En
Google-søgning giver angiveligt 16 millioner resultater i databasen, hvor altså nogen
har skrevet ‘I am Denmark’ og hvoraf adskillige hundrede links
henviser til den nye video. Såvidt Google er orienteret har ingen af de nationale medier endnu interesseret sig for den.

I videoen
fremhæves Danmark som et land, der har kæmpet for ligestilling og ligeværd – og
landets grundværdier beskrives som værende “ytringsfrihed, folkestyre og
tolerance.” Hvilket mange danskere vil være enige om er tre helt rimelige bud.
(De samme værdier indgår også på min liste over, hvad et ‘manifest’ for Den Danske Drøm kunne
indeholde.)

Samtidig
glorificeres og historieforvanskes vikingernes hærgen og plyndren langs Nordeuropas
kyster for 1.000 år siden med en bemærkning om, at de var “mit folk”, der
“sejlede ud for at udforske den store omverden.” At store dele af den danske
befolkning har tyske, polske og skandinaviske aner, ja selv arabiske gener, hører ikke
med i Dansk Folkepartis version af historiefortællingen.

Her
begynder så den vanlige og ekskluderende del af fortællingen i forhold til, hvem “Danmark” og
“den rigtige dansker” er – for udover at man for at kvalificere sig i “Jeg er
Danmark”-kategorien forventes at have eller at kunne identificere sig med 1.000
årige rødder ned i dette kongeriges muld, fortæller videoen med sit udvalg af
billeder sin egen historie om, hvilken religion, “den rigtige dansker”
tilhører, hvordan “den rigtige dansker” ønsker at gå klædt i det offentlige rum
og ønsker at beskytte – ikke at udvikle – den danske kultur. (“Will stand guard
to protect my own culture”)

Hvem
er Danmark?

Ved
folketingsvalget i september var der cirka 440.000 borgere i Danmark, der satte
deres kryds på stemmesedlen ud for Dansk Folkeparti. Med en engelsksproget
video går denne gruppe af Danmarks indbyggere via YouTube nu ud i verden og
taler på vegne af de resterende 5.140.000 mennesker, der bor i dette land, og
understreger selvsikkert samtidig over for den måbende, udenlandske seer, at:
“Jeg er Danmark”, underforstået “Vi er Danmark” – hvorefter de opruller, hvad
dette mindretal mener, at “Danmark” står for – eller burde stå for.

I løbet
af tre måneder blev den dansksprogede DF-valgvideo på YouTube set 18.000 gange,
mens den engelsksprogede er blevet set næsten lige så mange gange på kun to
uger. Når man søger på “Denmark” i YouTube.com, er det denne video,
der kommer frem øverst på listen.

Videoens
undertekst lyder: “Dansk Folkepartis mål er at opretholde Danmarks uafhængighed
og frihed, så vi kan sikre demokrati og fortsætte med at udvikle vores
vidunderlige land, som arbejdssomt er blevet bygget op igennem historien, der
går langt tilbage.” (“Danish People’s Party’s goal is to maintain Denmark’s
independence and freedom, so we can ensure democracy and further develop our
wonderful country which was laboriously built up throughout our long history.”
)

Her er
min kommentar

Danmark –
hvor er du? Danmarks regering – hvor er I?
Skulle vi ikke lige se at få sat flere “Vi-er-Danmark”-videoer i
produktion og ud på youtube?

Dansk
Folkepartis fortælling er en del af fortællingen, men det internationale samfund savner i
den grad at høre andres versioner af den.

Når man
søger på “Denmark” i YouTube.com, er det Visit Denmarks
turistferie-reklamevideo, der kommer frem som nummer 2 på listen. Den sælger
muligvis turistrejser, men den fortæller ikke meget om, hvad det er, Danmarks forskellige grupperinger står for.

Måske vi
med denne blog som omdrejningspunkt eller udgangspunkt bare SELV skulle gå ind
i videoproduktion? Løfte bloggen ud i youtube’s univers, så at sige.

Hvis du
er med på ideen og har lyst til at give et nap med i forhold til fundraising og
produktion, så lad høre fra dig.

‘Jeg
er Danmark’ valgfilmen fra Dansk Folkeparti

‘I am
Denmark’ – den 21. november 2011:
www.youtube.com/watch?v=BlA9Tj2yGb4

‘Jeg er
Danmark’ – den 7. september 2011:
www.youtube.com/watch?v=MmMnnazW7dM


Andre
videoer om Danmark

Når man
søger på “Denmark” i YouTube.com, er det Visit Denmarks
turistferie-reklamevideo, der kommer frem som nummer 2 på listen:
www.youtube.com/watch?v=8rORVetg7NU

“Letting
your hair down…”

Den
danske turistbrances fællesorganisation Visit Danmark har samlet en række
videofortællinger om hvad Danmark har at byde på her:
considerdenmark.dk

Visit Danmarks fortælling om København:
video.visitdenmark.com/video/1237834/copenhagen

Shopping,
Tivoli, restauranter, cykling…

– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –

I am Denmark – transkription af teksten

“I am Denmark. My core values are
freedom of speech, democracy and tolerance. (…)
I am Denmark. But…
I am a
country that will challenge cultures that want to change what I have been
fighting for.
I will not back down in the face of violence and terror.
I will
not be forced to accept medieval traditions.
I am a country that has the
courage to say STOP.
I am a country that will stand guard to protect my own
culture.
Because I am Denmark.”